A A A Inschrijven nieuwsbrief Over WSZ Service & contact
Inloggen
  • Ik ben huurder
    • Duurzaamheid
    • Huurovereenkomst
    • Huurprijs
    • Huurtoeslag
    • Huurbetaling
    • Huurachterstand
    • Zelf klussen
    • Reparatieverzoeken
    • Planmatig onderhoud
    • Renovatie en Groot Onderhoud
    • Onderhoud- en woontips
    • Overlast
    • Verzekering
    • Zonnepanelen
    • Niet tevreden?
    • Meepraten & meedenken
    • Folders en formulieren
    • Veelgestelde vragen
  • Ik wil huren
    • Ik wil huren
    • Inschrijven
    • Passend toewijzen
    • Reageren op woningen
    • Huuraanbod
    • Urgentie
    • Nieuwbouwprojecten
    • Folders & formulieren
    • Veelgestelde vragen
    • Veelgestelde vragen Wooniezie
  • Ik wil kopen
    • Huurwoning kopen
    • Vrije verkoop
    • Koopgarantwoning
    • Kosten koopwoning
    • De voordelen van een koopwoning van WSZ
    • Koopaanbod
    • Veelgestelde vragen

> Ik ben huurder > Duurzaamheid > Zonnepanelen > Veel gestelde vragen over zonnepanelen

  • Veel gestelde vragen over zonnepanelen

Veel gestelde vragen over zonnepanelen

Hoe werken zonnepanelen?

Zonnepanelen zetten zonnestraling om in stroom die u direct kunt gebruiken. Zonnepanelen werken het beste bij zonlicht. Maar ook bij bewolkt weer en in de winter wekken ze stroom op. Leveren de zonnepanelen op een zonnige dag meer stroom op dan u op dat moment nodig heeft, dan gaat die stroom terug naar uw energieleverancier. Als de zon niet schijnt, wekken de zonnepanelen minder stroom op. Wat u dan tekort komt, komt van uw eigen energieleverancier.

Meedoen in 4 stappen

  1. Vul het antwoordformulier in en stuur dit op naar WSZ
  2. 365zon neemt contact met u op voor een huisbezoek.
  3. Bij een huisbezoek bekijkt de monteur of uw dak geschikt is en hoeveel panelen er op passen. Dan beslist u of u meedoet en hoeveel panelen u kiest. Na uw akkoord maakt 365zon een afspraak voor het plaatsen van de zonnepanelen.
  4. De panelen worden geplaatst. Dat duurt maximaal 1 werkdag.
Hoeveel panelen kiest u?

Bij het huisbezoek kijkt 365zon of uw dak geschikt is en hoeveel panelen er op passen. Er is keuze uit 6, 8, 9, 10, 11 en 12 zonnepanelen. Het aantal hangt ook af van de hoeveelheid elektriciteit u per jaar verbruikt. Ons advies is om niet meer zonnepanelen te nemen dan nodig is voor uw verbruik. Ook is het niet mogelijk om een afwijkend aantal panelen te kiezen.

Soms kunnen zonnepanelen niet gelegd worden. We kijken naar de huidige situatie van het dak en doen geen aanpassingen aan het dak. Zonnepanelen worden op één dakzijde gelegd. Blijkt bij het huisbezoek dat zonnepanelen op uw woning te weinig opleveren (bijvoorbeeld vanwege schaduw), dan leggen we ze ook niet op uw dak.

Uw voordeel is hoger dan de kosten
Hoeveel uw voordeel precies is, hangt af van het aantal panelen, de zonuren, de ligging van het dak, maar vooral ook uw verbruik en uw eigen energietarief. Bij het huisbezoek bekijkt de monteur uw situatie.

Aantal zonnepanelen met maandelijkse servicekosten  

Service-
kosten per jaar
Incl BTW

Verwachte besparing op uw elektriciteitsrekening per jaar² Uw te verwachten voordeel per jaar
6 panelen –  € 18,62 € 223,44 2065 kWh * € 0,23 =
€ 475,06
€ 251,62
8 panelen – € 23,23 € 278,76 2754 kWh * € 0,23 =
€ 633,42
€ 354,66
9 panelen – € 25,95 € 311,40 3098 kWh * € 0,23 =
€ 712,60
€ 401,20
10 panelen – € 27,87 € 334,44 3443 kWh * € 0,23 =
€ 791,78
€ 457,34
11 panelen – € 30,08 € 360,96 3787 kWh * € 0,23 =
€ 870,95
€ 509,99
12 panelen – € 32,29 € 387,48 4131 kWh * € 0,23 =
€ 950,13
€ 562,65

 

¹ Kosten voor onderhoud, verzekering zijn hierin meegerekend. Het bedrag blijft 25 jaar hetzelfde. Natuurlijk betaalt u dit bedrag alleen als u in de woning blijft wonen.

² Berekening op basis van geschatte opbrengst van een zonnepaneel van 405 Wp

Hoeveel uw voordeel in de komende jaren precies zal zijn, hangt ook af van wat de overheid beslist over salderen. Wat salderen is, leest u bij ‘Terug leveren aan de energieleverancier’. 

U betaalt servicekosten aan WSZ
Voor de zonnepanelen betaalt u, via de servicekosten, een vast bedrag per maand. Dit bedrag heeft geen invloed op de huurprijs en blijft 25 jaar gelijk. Onderhoud, reparatie of vervanging, monitoring en verzekering zijn inbegrepen. Deze servicekosten hebben geen invloed op de huurtoeslag.

U gaat betalen als de zonnepanelen werken en zonnestroom opwekken.

U ontvangt altijd eerst een brief van ons voordat u servicekosten gaat betalen.

De opbrengst krijgt u via uw energieleverancier. De opbrengst van de zonnepanelen verrekent uw energieleverancier met u bij de jaarafrekening. Als u wilt, dan kunt u het maandelijks voorschotbedrag verlagen. Neem daarvoor contact op met uw energieleverancier en meldt dat er zonnepanelen op uw woning liggen.

Wat voor panelen worden gelegd?

Zwarte zonnepanelen van het merk Canadian Solar. Het vermogen is 405 WP per paneel. De panelen zijn 1722 mm lang en 1134 mm breed.

Wat is een omvormer?

De omvormer maakt zonnestroom geschikt voor het elektriciteitsnet (merk Goodwe of Growatt). Op het schermpje ziet u hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken. Meestal wordt de omvormer op de zolder opgehangen. Van daaruit gaat een kabel naar de meterkast. Deze kabel wordt niet weg gewerkt in de muur of een koof en is hierdoor zichtbaar op de muur.

Kan ik zien hoeveel stroom de zonnepanelen opleveren?

Ja, dat kunt u zien op de omvormer. U kunt de opbrengst ook digitaal volgen als u kiest voor het aansluiten van de zonnepanelen op internet. Hiervoor kunt u een app downloaden op uw telefoon. U kunt dan via een app zien hoeveel de panelen opleveren. 365zon geeft daarover uitleg bij de installatie van de panelen.

Monitoring
Met een internetverbinding kan 365zon op afstand kijken of het systeem goed werkt. Is de opbrengt minder dan verwacht, dan neemt 365zon contact met u op. Voordeel voor u is dat storingen sneller zichtbaar worden en 365zon ze sneller op kan lossen. U betaalt daar geen extra kosten voor.

Terug leveren aan de energieleverancier
Wekt u meer stroom op dan dat u op dat moment verbruikt, dan gaat die stroom terug naar uw energieleverancier. Verbruikt u meer dan de zonnepanelen op dat moment opwekken, dan neemt u stroom van uw energieleverancier af. Uw verbruik en terug levering mogen tegen elkaar worden weggestreept. Dat heet salderen. Wekken uw zonnepanelen op jaarbasis meer op dan dat u verbruikt, dan krijgt u over dit ‘overschot’ een vergoeding. Per energiebedrijf is de vergoeding verschillend.

Enexis
Voor het terug leveren van stroom heeft u officieel toestemming nodig van de netbeheerder Enexis. WSZ kan dit niet voor u verzorgen maar 365zon regelt dit voor u!

Indien er geen informatie wordt doorgegeven aan Enexis, dan ontvangt u na een aantal weken automatisch van Enexis een brief. Daarin vragen ze u om alsnog de gegevens in te vullen of telefonisch door te gegeven op telefoonnummer 088-8577222.

Hoe lang moet ik wachten op de zonnepanelen?

Het is voor ons moeilijk om een datum of een planning te geven. Momenteel is er een grote vraag naar zonnepanelen, dit betekent dat er weinig materialen en mensen zijn. U moet er rekening mee houden dat de zonnepanelen een aantal maanden na het huisbezoek worden geplaatst.

Hoe lang duurt de installatie van de zonnepanelen?

365zon heeft maximaal 1 werkdag nodig om alles te installeren. Er wordt vooral op het dak gewerkt. Voor het plaatsen van de omvormer en het leggen van een kabel naar de meterkast werkt de installateur in de woning. Daarom is het nodig dat u thuis bent.

Krijg ik een slimme meter als ik kies voor zonnepanelen?

Zonnepanelen moeten aangemeld worden bij netwerkbeheerder Enexis. 365zon doet dat voor u. Daarna neemt Enexis contact met u op als u nog geen slimme meter heeft. Zij bieden aan om uw meter (gratis) te vervangen door een slimme meter. Op een slimme meter ziet u hoeveel zonnestroom u aan het net levert en hoeveel stroom u van het net afneemt.

Is schoonmaken nodig?

Zonnepanelen werken het beste als ze schoon zijn. Ze worden altijd schuin geplaatst (ook op een plat dak). Vuil spoelt er bij een regenbui gewoon weer vanaf. Zelf schoonmaken mag niet in verband met veiligheid. Ook voor de opbrengst van de zonnepanelen is het niet nodig.

Wat gebeurt er als ik verhuis?

De zonnepanelen blijven op het dak liggen. De volgende bewoner huurt de woning inclusief zonnepanelen.

Wat doe ik bij een storing?

Werken de omvormer of zonnepanelen niet of niet goed? Bel dan naar 365zon op (040) 30 40 068 of stuur een e-mail naar zonnepanelen@365zon.nl. Storingen worden gratis verholpen.

Print pagina

Blijf op de hoogte via onze WSZ-nieuwsbrief

Telefoon (0497) 51 78 35
E-mailadres info@wsz.nl
Postadres Postbus 161, 5520 AD Eersel
Bezoekadres Dijk 16, 5521 AX Eersel

Handige links

Bezoekersinformatie

Openingstijden balie
Ma t/m vr: 8.30 tot 12.30 uur
’s Middags geopend op afspraak

Telefonisch bereikbaar

Ma t/m do: 8.30 tot 17.00 uur
Vrijdag: 8.30 tot 12.30 uur

Direct naar

  • Ik wil huren
  • Reparatie & onderhoud
  • Zelf klussen
  • Ik wil kopen
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Sitemap
Copyright WSZ 2023
  • Veel gestelde vragen over zonnepanelen
  • Ik ben huurder
    • Duurzaamheid
    • Huurovereenkomst
    • Huurprijs
    • Huurtoeslag
    • Huurbetaling
    • Huurachterstand
    • Zelf klussen
    • Reparatieverzoeken
    • Planmatig onderhoud
    • Renovatie en Groot Onderhoud
    • Onderhoud- en woontips
    • Overlast
    • Verzekering
    • Zonnepanelen
    • Niet tevreden?
    • Meepraten & meedenken
    • Folders en formulieren
    • Veelgestelde vragen
  • Ik wil huren
    • Ik wil huren
    • Inschrijven
    • Passend toewijzen
    • Reageren op woningen
    • Huuraanbod
    • Urgentie
    • Nieuwbouwprojecten
    • Folders & formulieren
    • Veelgestelde vragen
    • Veelgestelde vragen Wooniezie
  • Ik wil kopen
    • Huurwoning kopen
    • Vrije verkoop
    • Koopgarantwoning
    • Kosten koopwoning
    • De voordelen van een koopwoning van WSZ
    • Koopaanbod
    • Veelgestelde vragen