A A A Inschrijven nieuwsbrief Over WSZ Service & contact
Inloggen
  • Ik ben huurder
    • Duurzaamheid
    • Huurovereenkomst
    • Huurprijs
    • Huurtoeslag
    • Huurbetaling
    • Huurachterstand
    • Zelf klussen
    • Reparatieverzoeken
    • Planmatig onderhoud
    • Renovatie en Groot Onderhoud
    • Onderhoud- en woontips
    • Overlast
    • Verzekering
    • Zonnepanelen
    • Niet tevreden?
    • Meepraten & meedenken
    • Folders en formulieren
    • Veelgestelde vragen
  • Ik wil huren
    • Ik wil huren
    • Inschrijven
    • Passend toewijzen
    • Reageren op woningen
    • Huuraanbod
    • Urgentie
    • Nieuwbouwprojecten
    • Folders & formulieren
    • Veelgestelde vragen
    • Veelgestelde vragen Wooniezie
  • Ik wil kopen
    • Huurwoning kopen
    • Vrije verkoop
    • Koopgarantwoning
    • Kosten koopwoning
    • De voordelen van een koopwoning van WSZ
    • Koopaanbod
    • Veelgestelde vragen

> Ik ben huurder > Veelgestelde vragen

  • Duurzaamheid
    • Zonnepanelen
  • Huurovereenkomst
  • Huurprijs
  • Huurtoeslag
  • Huurbetaling
  • Huurachterstand
    • Wijzer in geldzaken
    • Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
  • Huurverhoging
  • Huuropzegging
  • Verandering gezinssituatie
    • U gaat samenwonen of trouwen
    • U gaat uit elkaar
    • Overlijden huurder
  • Woonfraude/onderverhuur
  • Woningruil
  • Zelf klussen
    • Camerabeleid
    • Schotelantenne
    • Wmo
  • Reparatieverzoeken
    • Onderhouds ABC
  • Planmatig onderhoud
  • Renovatie en Groot Onderhoud
    • Waterhof Duizel
    • Lindehof Eersel
  • Onderhoud- en woontips
    • Aansprakelijkheid bij brand
    • Aftappen buitenkranen
    • Bijvullen cv installatie
    • Brandpreventie
    • Energietips
    • Ontluchten cv installatie
    • Reservesleutels
    • Rookmelders
    • Schoonmaakadviezen
    • Ventileren
    • Tuintips – lente
    • Voorkomen van overlast
    • Vakantietips
    • Wintertips
  • Overlast
    • Buurtbemiddeling
    • Drugs algemeen
    • Hennepteelt
    • Tuinonderhoud
  • Leefbaarheid
    • Speeltuinen gemeente Bladel
  • Verzekeringen
  • Niet tevreden?
  • Meepraten & meedenken
  • Folders & formulieren
  • Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hoe lang is de opzegtermijn?

De opzegtermijn bedraagt minimaal één maand. Opzegging kan geschieden tegen elke dag van een kalendermaand mits deze niet valt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag. In dat geval kunt u opzeggen tegen de eerstvolgende werkdag erna. Voorbeeld: u zegt de huur op per 5 juni, dan eindigt de huur op 5 juli, mits 5 juli een werkdag is.

Is de huuropzegging altijd definitief?

Zodra wij uw huuropzegging hebben ontvangen, gaan wij op zoek naar een nieuwe kandidaat voor uw woning. Het is dus erg moeilijk om een huuropzegging terug te draaien.

Komt er iemand mijn woning inspecteren?

Nadat wij uw huuropzegging hebben ontvangen maken wij een afspraak voor een voorinspectie van de woning. Een van onze bouwkundige medewerkers komt dan in uw woning en maakt met u afspraken over de wijze waarop u de woning moet opleveren. Ook wordt gekeken naar eventueel door u zelf aangebrachte veranderingen in de woning. Er wordt nagegaan of u deze mag laten zitten of u dat u deze kunt proberen over te dragen aan een nieuwe huurder.

Welke veranderingen mag ik wel en niet laten zitten?

Als WSZ toestemming verleent voor het aanbrengen van een verandering, wordt meteen aangegeven wat de consequentie is bij verhuizing. Mag de voorziening blijven, of moet u het weghalen? En als het mag blijven, krijgt u dan een vergoeding? Zo weet u vooraf waar u aan toe bent. Als u van plan bent om veranderingen aan uw woning aan te brengen is het verstandig dit altijd bij WSZ te melden. Zo kunnen wij u vooraf informeren.

Wanneer kan ik mijn sleutels inleveren?

Aan het einde van de huurperiode komt een van onze bouwkundige medewerkers bij u langs voor de eindinspectie. Op dat moment dient u uw sleutels in te leveren.

Op welke wijze kan ik mijn huur betalen?

De huur kan op verschillende manieren worden betaald. Door te pinnen aan de balie van ons kantoor of door een overschrijving door uw bank. De makkelijkste wijze is echter de automatische incasso. U machtigt ons daarbij om elke maand de huur van uw rekening af te schrijven. Het voordeel daarvan is dat u niet kunt vergeten op tijd de huur te betalen en u ook niets zelf hoef te regelen wanneer er zaken veranderen.

Wanneer moet ik mijn huur betalen?

De huur moet voor de 1e van de maand worden betaald. Dit betekent dat de huur altijd vooraf betaald moet worden.

Wat is huurtoeslag?

Huurtoeslag is een vergoeding die huurders van de rijksoverheid kunnen krijgen wanneer men een woning huurt en het inkomen niet hoog genoeg is om de huur volledig zelf te betalen.

Hoe kan ik huurtoeslag aanvragen?

U kunt huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. U kunt de Belastingdienst bereiken op www.toeslagen.nl of telefonisch op (0800) 0543.

Wanneer kom ik in aanmerking voor huurtoeslag en hoeveel krijg ik?

U komt in aanmerking voor huurtoeslag als u in verhouding tot uw inkomen te veel geld kwijt bent aan huur. Op www.toeslagen.nl kunt u berekenen hoeveel huurtoeslag u mogelijk zou ontvangen.

Hoeveel huurtoeslag kan ik krijgen?

Op www.toeslagen.nl kunt u berekenen voor hoeveel huurtoeslag u in aanmerking komt.

Op het aanvraagformulier huurtoeslag wordt gevraagd naar een KVK nummer. Wat is het KVK nummer van WSZ?

Het KVK nummer van WSZ is 1706065.

Welke gegevens zijn nodig voor een aanvraag medehuurderschap?

Voor het aanvragen van medehuurderschap heeft de woningstichting een uittreksel uit het bevolkingsregister nodig waarop de datum van inschrijving op het adres vermeld staat. Daarnaast dient er een bewijs aangeleverd te worden dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Daarbij valt te denken aan een samenlevingscontract of een gezamenlijke bankrekening.

Wat is een duurzame gemeenschappelijke huishouding?

Dit begrip is moeilijk exact te omschrijven. Het hangt van allerlei feitelijke omstandigheden en de intentie van betrokkenen af. Het gaat erom dat personen daadwerkelijk samen in een woning wonen en de kosten van de huishouding delen. Ook moet de intentie er zijn om dit duurzaam te doen. Een (volwassen) kind dat nog bij de ouder(s) woont zal niet snel als een medehuurder worden erkend, omdat er in het algemeen van wordt uitgegaan dat het samenleven van ouders en kinderen niet duurzaam is. Dit is in de regel immers ‘naar zijn aard’ aflopend.

Wanneer moet ik medehuurderschap aanvragen?

Het medehuurderschap is zinvol voor huurders die een duurzame relatie hebben en samenwonen. Als de hoofdhuurder bijvoorbeeld komt te overlijden, dan kan de partner het huurcontract voortzetten en in de woning blijven wonen. Wanneer er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, is de partner automatisch medehuurder en hoeft er geen medehuurderschap aangevraagd te worden.

Ik heb overlast van mijn buren, wat kan ik hieraan doen?

Als u overlast ondervindt van uw buren is het verstandig hen er eerst zelf op aan te spreken. Wellicht hebben uw buren helemaal niet in de gaten dat u overlast van hen ondervindt. Als praten met uw buren niet helpt kunt u contact opnemen met WSZ.

Hoe dien ik een overlastklacht in?

Indien praten met uw buren niet helpt, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij WSZ

Voert de woningstichting alle reparaties in en aan de woning uit?

WSZ voert alleen reparaties uit die tot de onderhoudsplicht van WSZ behoren. Kijk in het overzicht `Onderhouds ABC´ voor meer informatie over wie verantwoordelijk is voor onderhoud: u of WSZ.

Welke reparaties moet ik als huurder zelf uitvoeren?

Kijk in het overzicht `Onderhouds ABC´ voor meer informatie over wie verantwoordelijk is voor onderhoud: u of WSZ.

Waar kan ik mijn reparatieverzoek melden?

Is er iets stuks in uw woning? Kijk dan eerst in het onderhouds ABC wie daar verantwoordelijk voor is.

Uw reparatieverzoek kunt u telefonisch doorgeven
Als WSZ verantwoordelijk is voor de reparatie dan kunt u het verzoek melden op het algemene telefoonnummer van WSZ, (0497) 51 78 35. Via optie 1 in het keuzemenu wordt u doorverbonden met één van onze onderhoudsbedrijven. Reparatieverzoeken worden uitgevoerd door Groenen Bouw & Onderhoud, telefoon: (040) 230 99 30.

 

Voor de volgende reparaties kunt u direct contact opnemen met onze onderhoudsbedrijven.

Storingen aan de cv-ketel (verwarming, warm water), warmtepomp of ventilatie*
Voor storingen aan de cv-ketel (verwarming, warm water), warmtepomp of ventilatie kunt u contact opnemen met Kemkens, telefoon: (088) 505 03 30.

Rioolverstoppingen*
Riool Reinigings Service RRS, telefoon: (0800) 099 13 13

Glasherstel*
Swinkels Glas, telefoon: (088) 774 47 77

Storingen buiten kantooruren en calamiteiten*
In geval van spoed (denk aan een gaslekkage of ernstige waterlekkage) kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen naar Groenen Bouw & Onderhoud, telefoon: (06) 51 55 76 02.

* Aan het uitvoeren van reparatieverzoeken zijn voor u mogelijk kosten verbonden. Heeft u een afspraak gemaakt met een onderhoudsbedrijf? Zorg er dan voor dat u op het afgesproken tijdstip thuis bent. Bent u niet thuis dan worden er voorrijdkosten in rekening gebracht.

Vanwege mijn handicap heb ik aanpassingen nodig in mijn woning. Wat moet ik doen?

Als u vanwege een handicap aanpassingen in uw woning nodig hebt, kunt u contact op nemen met het Lokaal Loket van uw gemeente. Zij bepalen of er voorzieningen in uw woning aangebracht moeten worden en wie dat betaald.

Mag ik zaken aan mijn woning veranderen?

Het is natuurlijk toegestaan om zaken aan uw woning te veranderen, bijvoorbeeld een nieuw behang, een frisse schildersbeurt of het aanbrengen van gordijnen. Er zijn echter huurders die hun woning grondiger willen wijzigen, bijvoorbeeld een nieuwe keuken of badkamer of het wegbreken van een muur. Hiervoor dient toestemming te worden gevraagd aan WSZ. Indien u van plan bent om uw woning te gaan veranderen informeer dan eerst even bij WSZ. U vindt meer informatie in onze brochure ‘Klussen in huis´.

Print pagina

Blijf op de hoogte via onze WSZ-nieuwsbrief

Telefoon (0497) 51 78 35
E-mailadres info@wsz.nl
Postadres Postbus 161, 5520 AD Eersel
Bezoekadres Dijk 16, 5521 AX Eersel

Handige links

Bezoekersinformatie

Openingstijden balie
Ma t/m vr: 8.30 tot 12.30 uur
’s Middags geopend op afspraak

Telefonisch bereikbaar

Ma t/m do: 8.30 tot 17.00 uur
Vrijdag: 8.30 tot 12.30 uur

Direct naar

  • Ik wil huren
  • Reparatie & onderhoud
  • Zelf klussen
  • Ik wil kopen
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Sitemap
Copyright WSZ 2023
  • Duurzaamheid
    • Zonnepanelen
  • Huurovereenkomst
  • Huurprijs
  • Huurtoeslag
  • Huurbetaling
  • Huurachterstand
    • Wijzer in geldzaken
    • Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
  • Huurverhoging
  • Huuropzegging
  • Verandering gezinssituatie
    • U gaat samenwonen of trouwen
    • U gaat uit elkaar
    • Overlijden huurder
  • Woonfraude/onderverhuur
  • Woningruil
  • Zelf klussen
    • Camerabeleid
    • Schotelantenne
    • Wmo
  • Reparatieverzoeken
    • Onderhouds ABC
  • Planmatig onderhoud
  • Renovatie en Groot Onderhoud
    • Waterhof Duizel
    • Lindehof Eersel
  • Onderhoud- en woontips
    • Aansprakelijkheid bij brand
    • Aftappen buitenkranen
    • Bijvullen cv installatie
    • Brandpreventie
    • Energietips
    • Ontluchten cv installatie
    • Reservesleutels
    • Rookmelders
    • Schoonmaakadviezen
    • Ventileren
    • Tuintips – lente
    • Voorkomen van overlast
    • Vakantietips
    • Wintertips
  • Overlast
    • Buurtbemiddeling
    • Drugs algemeen
    • Hennepteelt
    • Tuinonderhoud
  • Leefbaarheid
    • Speeltuinen gemeente Bladel
  • Verzekeringen
  • Niet tevreden?
  • Meepraten & meedenken
  • Folders & formulieren
  • Veelgestelde vragen
  • Ik ben huurder
    • Duurzaamheid
    • Huurovereenkomst
    • Huurprijs
    • Huurtoeslag
    • Huurbetaling
    • Huurachterstand
    • Zelf klussen
    • Reparatieverzoeken
    • Planmatig onderhoud
    • Renovatie en Groot Onderhoud
    • Onderhoud- en woontips
    • Overlast
    • Verzekering
    • Zonnepanelen
    • Niet tevreden?
    • Meepraten & meedenken
    • Folders en formulieren
    • Veelgestelde vragen
  • Ik wil huren
    • Ik wil huren
    • Inschrijven
    • Passend toewijzen
    • Reageren op woningen
    • Huuraanbod
    • Urgentie
    • Nieuwbouwprojecten
    • Folders & formulieren
    • Veelgestelde vragen
    • Veelgestelde vragen Wooniezie
  • Ik wil kopen
    • Huurwoning kopen
    • Vrije verkoop
    • Koopgarantwoning
    • Kosten koopwoning
    • De voordelen van een koopwoning van WSZ
    • Koopaanbod
    • Veelgestelde vragen