Veelgestelde vragen
De opzegtermijn bedraagt minimaal één maand. Opzegging kan geschieden tegen elke dag van een kalendermaand mits deze niet valt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag. In dat geval kun je opzeggen tegen de eerstvolgende werkdag erna. Voorbeeld: je zegt de huur op per 5 juni, dan eindigt de huur op 5 juli, mits 5 juli een werkdag is.
Zodra wij jouw huuropzegging hebben ontvangen, gaan wij op zoek naar een nieuwe kandidaat voor jouw woning. Het is dus erg moeilijk om een huuropzegging terug te draaien.
Nadat wij jouw huuropzegging hebben ontvangen maken wij een afspraak voor een voorinspectie van de woning. Een van onze bouwkundige medewerkers komt dan in jouw woning en maakt met je afspraken over de wijze waarop je de woning moet opleveren. Ook wordt gekeken naar eventueel door jou zelf aangebrachte veranderingen in de woning. Er wordt nagegaan of je deze mag laten zitten of je dat je deze kunt proberen over te dragen aan een nieuwe huurder.
Als WSZ toestemming verleent voor het aanbrengen van een verandering, wordt meteen aangegeven wat de consequentie is bij verhuizing. Mag de voorziening blijven, of moet je het weghalen? En als het mag blijven, krijg je dan een vergoeding? Zo weet je vooraf waar je aan toe bent. Als je van plan bent om veranderingen aan jouw woning aan te brengen is het verstandig dit altijd bij WSZ te melden. Zo kunnen wij je vooraf informeren.
Aan het einde van de huurperiode komt een van onze bouwkundige medewerkers bij je langs voor de eindinspectie. Op dat moment dien je jouw sleutels in te leveren.
De huur kan op verschillende manieren worden betaald. Door te pinnen aan de balie van ons kantoor of door een overschrijving door jouw bank. De makkelijkste wijze is echter de automatische incasso. Je machtigt ons daarbij om elke maand de huur van jouw rekening af te schrijven. Het voordeel daarvan is dat je niet kunt vergeten op tijd de huur te betalen en je ook niets zelf hoeft te regelen wanneer er zaken veranderen.
De huur moet voor de 1e van de maand worden betaald. Dit betekent dat de huur altijd vooraf betaald moet worden.
Huurtoeslag is een vergoeding die huurders van de rijksoverheid kunnen krijgen wanneer men een woning huurt en het inkomen niet hoog genoeg is om de huur volledig zelf te betalen.
Je kunt huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Je kunt de Belastingdienst bereiken op www.toeslagen.nl of telefonisch op (0800) 0543.
Je komt in aanmerking voor huurtoeslag als je in verhouding tot jouw inkomen te veel geld kwijt bent aan huur. Op www.toeslagen.nl kun je berekenen hoeveel huurtoeslag je mogelijk zou ontvangen.
Op www.toeslagen.nl kun je berekenen voor hoeveel huurtoeslag je in aanmerking komt.
Het KVK nummer van WSZ is 1706065.
Voor het aanvragen van medehuurderschap heeft WSZ een uittreksel uit het bevolkingsregister nodig waarop de datum van inschrijving op het adres vermeld staat. Daarnaast dient er een bewijs aangeleverd te worden dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Daarbij valt te denken aan een samenlevingscontract of een gezamenlijke bankrekening.
Dit begrip is moeilijk exact te omschrijven. Het hangt van allerlei feitelijke omstandigheden en de intentie van betrokkenen af. Het gaat erom dat personen daadwerkelijk samen in een woning wonen en de kosten van de huishouding delen. Ook moet de intentie er zijn om dit duurzaam te doen. Een (volwassen) kind dat nog bij de ouder(s) woont zal niet snel als een medehuurder worden erkend, omdat er in het algemeen van wordt uitgegaan dat het samenleven van ouders en kinderen niet duurzaam is. Dit is in de regel immers ‘naar zijn aard’ aflopend.
Het medehuurderschap is zinvol voor huurders die een duurzame relatie hebben en samenwonen. Als de hoofdhuurder bijvoorbeeld komt te overlijden, dan kan de partner het huurcontract voortzetten en in de woning blijven wonen. Wanneer er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, is de partner automatisch medehuurder en hoeft er geen medehuurderschap aangevraagd te worden.
Als je overlast ondervindt van jouw buren is het verstandig hen er eerst zelf op aan te spreken. Wellicht hebben jouw buren helemaal niet in de gaten dat je overlast van hen ondervindt. Als praten met jouw buren niet helpt kun je contact opnemen met WSZ.
Indien praten met jouw buren niet helpt, kun je schriftelijk een klacht indienen bij WSZ
WSZ voert alleen reparaties uit die tot de onderhoudsplicht van WSZ behoren. Kijk in het overzicht `Onderhouds ABC´ voor meer informatie over wie verantwoordelijk is voor onderhoud: jij of WSZ.
Kijk in het overzicht `Onderhouds ABC´ voor meer informatie over wie verantwoordelijk is voor onderhoud: jij of WSZ.
Is er iets stuks in jouw woning? Kijk dan eerst in het onderhouds ABC wie daar verantwoordelijk voor is.
Jouw reparatieverzoek kun je telefonisch doorgeven
Als WSZ verantwoordelijk is voor de reparatie dan kun je het verzoek melden op het algemene telefoonnummer van WSZ, (0497) 51 78 35. Via optie 1 in het keuzemenu word je doorverbonden met één van onze onderhoudsbedrijven. Reparatieverzoeken worden uitgevoerd door Groenen Bouw & Onderhoud, telefoon: (040) 230 99 30.
Voor de volgende reparaties kun je direct contact opnemen met onze onderhoudsbedrijven.
Storingen aan de cv-ketel (verwarming, warm water), warmtepomp of ventilatie*
Voor storingen aan de cv-ketel (verwarming, warm water), warmtepomp of ventilatie kun je contact opnemen met Kemkens, telefoon: (088) 505 03 30.
Rioolverstoppingen*
Riool Reinigings Service RRS, telefoon: (0800) 099 13 13
Glasherstel*
Swinkels Glas, telefoon: (088) 774 47 77
Storingen buiten kantooruren en calamiteiten*
In geval van spoed (denk aan een gaslekkage of ernstige waterlekkage) kun je 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen naar Groenen Bouw & Onderhoud, telefoon: (06) 51 55 76 02.
* Aan het uitvoeren van reparatieverzoeken zijn voor jou mogelijk kosten verbonden. Heb je een afspraak gemaakt met een onderhoudsbedrijf? Zorg er dan voor dat je op het afgesproken tijdstip thuis bent. Ben je niet thuis dan worden er voorrijdkosten in rekening gebracht.
Als je vanwege een handicap aanpassingen in jouw woning nodig hebt, kun je contact op nemen met het Lokaal Loket van jouw gemeente. Zij bepalen of er voorzieningen in jouw woning aangebracht moeten worden en wie dat betaald.
Het is natuurlijk toegestaan om zaken aan jouw woning te veranderen, bijvoorbeeld een nieuw behang, een frisse schildersbeurt of het aanbrengen van gordijnen. Er zijn echter huurders die hun woning grondiger willen wijzigen, bijvoorbeeld een nieuwe keuken of badkamer of het wegbreken van een muur. Hiervoor dient toestemming te worden gevraagd aan WSZ. Indien je van plan bent om jouw woning te gaan veranderen informeer dan eerst even bij WSZ. Je vindt meer informatie in onze brochure ‘Klussen in huis´.